06грудня2024

ГАРЯЧІ
ГОЛОВНА СУСПІЛЬСТВО Кропивницький колекціонер поповнив фонди краєзнавчого музею унікальними артефактами (ФОТО)

СУСПІЛЬСТВО

Кропивницький колекціонер поповнив фонди краєзнавчого музею унікальними артефактами (ФОТО)

1 4654

Воєнний стан та призупинення діяльності усіх закладів McDonald's в Україні не стали на перепоні облаштуванню території Центрального скверу в місті.

І це добра справа.

До того ж, завдяки деяким знахідкам робітників, відбулося й поповнення фондів обласного краєзнавчого музею новими експонатами.

2 768978Нещодавно до музею завітав відомий колекціонер і краєзнавець Юрій Тютюшкін та передав закладу дві цеглини: частину модернової кахлі з груби початку ХХ століття й уламки двох скляних виробів. При детальному огляді одного з останніх –  саме залишків стограмової аптечної пляшечки – було виявлено рідкісний для нашого міста напис: «Аптекоуправління України».  

Цей україномовний текст і поставив питання про датування цього фрагменту, відповідь на яке знайшлася не зразу. Предмет же виявився зі свіжозбитими краями, які говорять про її цілісний стан у своєму недавньому минулому, що не могло не засмутити музейних працівників.

Беззаперечно це яскравий приклад наслідків повної українізації 20-х років минулого століття, коли назву «Всеукраїнське аптекоуправління» (ВАУ) 1930-1935 років із реорганізацією установи з Харкова до Києва замінили на нову – «Аптекоуправління України» (1934-1941). На денці іншого скляного виробу наявна більш конкретна дата: квітень 1940 року, що допомагає уточнити датування обох предметів передвоєнним часом.

Із нових досліджень журналіста і краєзнавця, лауреата краєзнавчої і літературної премій Володимира Поліщука «Планували одне, а збудували інше» (2022) дізнаємося, що на цьому місці знаходився один із двоповерхових будинків Барського з численними господарськими прибудовами. Колись там на першому поверсі розміщалися магазини, аптека, а у підвалах, на кшталт нововідкритого бомбосховища по вул. Театральній, були складські приміщення.

0 7687567

Начебто все зрозуміло і нічого більше додати. Але чомусь залишається осад від відкритих питань: знищення культурного шару в історичному центрі міста, відсутність попередньої дослідницької роботи фахівців чи їхня присутність при проведені будівельних робіт, руйнування та вивіз речових фактів у невідомому напрямку на смітник, коли в музеї предмети зазначених часів обраховуються одиничними екземплярами.

Павло Рибалко,

фото автора