ІНТЕРВ'Ю
Директорка центру правової допомоги: Ми розпочинали з нуля, але вже маємо хорошу репутацію в громадах Кіровоградщини (ФОТО)
- Останнє оновлення: 01 липня 2020
За п’ять років Голованівський місцевий центр надання вторинної правової допомоги пройшов шлях від установи, про яку ніхто не чув, до установи, яка має публічне визнання і хорошу репутацію в громадах.
Про труднощі, надбання та правову допомогу людям розповіла в інтерв’ю директорка центру – Ольга Рибак.
– МЦ п’ять років тому і зараз – у чому різниця? Які зміни відбулися?
– Ми досягли показників, які довели, наскільки ми потрібні людям. За 5 років до нас по допомогу звернулось 28 тисяч людей, з яких 26 тисяч отримали правові консультації та роз’яснення, а майже 2 тисячі осіб отримали вторинну правову допомогу від юристів місцевого центру та адвокатів.
За цей час ми переорієнтувалися з безумовного надання вторинної правової допомоги: захисту, складання документів процесуального характеру, представництва інтересів в судах, а також на надання первинної правової допомоги. Ми приходимо в громаду, до учнів чи студентів навчальних закладів, зустрічаємось із кризовими категоріями осіб та організовуємо для них семінари, бесіди, лекції, зустрічі, під час яких навчаємо усвідомлювати проблеми, дізнаватись про способи їх вирішення та намагатися самостійно вирішувати правові проблеми, не чекаючи, що хтось це зробить за них.
Ми наблизили послуги правової допомоги для внутрішньо переміщених осіб, дітей, для постраждалих від домашнього насильства чи насильства за ознакою статі, для власників земельних ділянок, що проживають у сільській місцевості та викривачів корупції.
Досвід та кваліфікація наших юристів дозволяє вирішувати найскладніші справи на користь клієнтів.
Маємо надію, що найвизначніші наші досягнення – попереду.
–Чи пам’ятаєте ви найпершого клієнта, найпершу справу?
– Звичайно, нашою першою клієнткою стала колишня вчителька з села Свірневе, яка звернулась для захисту її інтересів у справі щодо оформлення спадщини.
– Яка справа найбільше запам’яталась? Які справи є найскладнішими? Яка у вашому МЦ була максимальна кількість клієнтів за один день?
– Найпершою приходить на думку справа жінки з м. Новоукраїнка, яка звернулась до нас по допомогу щодо оформлення громадянства України, а в результаті випадково дізналась, що її визнано померлою, відповідно до лікарського свідоцтва про смерть. Допомогу жінці в питанні анулювання актового запису про смерть надавали фахівці місцевого центру та адвокатка системи БПД.
Не можу не згадати справи 2016-2017 років про рейдерські захоплення земельних ділянок в різних районах нашої області. В той час до нас звертались жителі Маловисківського, Голованівського, Добровеличківського районів. Це сотні потерпілих людей. А з Благовіщенського району (колишній Ульяновський) до нас звернувся голова райдержадміністрації з проханням надати жителям району допомогу, оскільки на їх території відбулося рейдерське захоплення сільськогосподарських земель, в зв’язку з чим громадяни стали перекривати трасу державного значення Київ-Одеса, чим спричинили надзвичайну ситуацію. Туди були направлені фахівці місцевого центру і бюро правової допомоги, які допомогли людям скласти скарги на рішення державного реєстратора про скасування державної реєстрації. Ці скарги задоволені у повному обсязі комісією Міністерства юстиції України. Тоді по допомогу звернулось більше ста осіб. У цей період ми приймали по 20-30 осіб в день.
Але найскладнішими є справи про злочини проти життя особи. Так, в 2016 році до нас звернулась жінка з Вінницької області для захисту її інтересів як потерпілої у кримінальному провадженні. Справа доволі гучна, стосувалась навмисного вбивства колишнім працівником міліції її єдиної дочки. Судове слухання відбувалось у Добровеличківському районному суді. Завдяки професійно наданій правовій допомозі, правопорушника було покарано та притягнуто до кримінальної відповідальності, також з нього було стягнуто на користь клієнтки матеріальну шкоду в розмірі 25653 грн. та моральну – в розмірі 200 тисяч гривень.
– Чи приходять до МЦ клієнти поспілкуватись «про життя», не маючи нагальних правових проблем?
– Так, і доволі часто. Всіх таких клієнтів з різних населених пунктів і районів ми знаємо поіменно, впізнаємо по голосу у слухавці телефону. До них ми відносимось з особливою увагою, бо вони нам довіряють. Знають, що тут їм не лише допоможуть, а й просто вислухають, не відмовлять, не виставлять за двері.
– З адвокатами, переважно, суто ділові стосунки чи за багато років стали дружніми?
– Адвокати стали нашими найпершими партнерами та друзями. З ними налагоджено тісну взаємодію з надання практичної допомоги працівникам бюро правової допомоги та місцевого центру щодо вирішення проблемних питань клієнтів, проходження стажування у адвокатів новопризначених працівників, проведення години адвокатської практики з роз’ясненням шляхів вирішення актуальних правових проблем клієнтів.