25березня2019

ГОЛОВНА Ще.. КОЛОНКИ Кропивничани святкують: відсьогодні розпочався відлік новітньої православної історії України

З ПЕРШИХ УСТ | НОВИНИ КІРОВОГРАДЩИНИ

Кропивничани святкують: відсьогодні розпочався відлік новітньої православної історії України

Українська православна церква отримала Томос про автокефалію.

06 1

Тобто,  повернулася до себе додому. Ми, українці, цьому радіємо і дякуємо:  віруючі Господу, атеїсти – політикам, віротерпимі – тим і тим. А сторонні знову розводяться, що Україні нібито знову  щось упало з неба, «на шару». Ні, добродії, не впало. За прагнення нашого народу мати власну помісну церкву з нього чимало крові сточили і польські єзуїти, і московські попи, і будівничі світлого майбутнього. 

Отримання Православною Церквою в Україні Томосу сприймається поки що більше як акт справедливості. Що й зрозуміло.  Для багатьох з нас було не так важливо, в якій церкві молитися, аби своєму Господу. З учорашніх безбожників ще не вивітрилося, що «релігія є опіумом для народу», хоча Маркс мав увазі зовсім не те, що  нам розповідали на лекціях з наукового атеїзму. Віротерпимі ж переймаються майбутніми виборами і тим, хто саме хоче спертися на Томос у змаганні за президентське крісло. Сумно? Ніскільки. Бо це лише у підручниках з історії великі події виглядають пафосно і очікувано. Там – конспект.

Слава богу, є літератори, які цей конспект потім розпишуть до романів, і є історики, котрі донесуть до нащадків справжній зміст того, що відбувається сьогодні. Зокрема, про 6 січня 2019 року, коли на Фанарі митрополит Православної церкви в Україні Епіфаній отримав з рук Вселенського патріарха Варфоломія Томос про надання їй автокефалії, і оцінять це з точки зору історичної перспективи. 

Від цієї дати починається відлік новітньої православної історії України. До неїповернулася Церква, отримана з рук князя Володимира Святославовича, при цьому вже не як митрополія, а незалежна, помісна, пов’язана з Константинополем лише євхаристійним спілкуванням. Звільнившись від московської опіки, вона зможе реформуватися разом з православними посестрами, що було б неможливо за перебування у складі схоластичного Московського патріархату, наблизиться до людей і служитиме їм, як у тому запевнив її перший предстоятель. З іншого боку отримання українською помісною церквою автокефалії зміцнить позиції Веселенського патріархату, на який Москва накинула оком ше з часів не сповна розуму псковського монаха Філофея, котрий проголосив Москву «третім Римом».

Сьогодні цими мареннями  обґрунтовуються експансіоністські прагнення Росії, котра ніяк не заспокоїться у власних кордонах. Чого тільки варті заяви патріарха Московського Кирила про якусь окремішню російську цивілізацію: «Если говорить о цивилизации, то Россия принадлежит к цивилизации более широкой, чем Российская Федерация. Эту цивилизацию мы называем Русским миром. Русский мир — это не мир Российской Федерации, это не мир Российской империи. Русский мир — от киевской купели крещения. Русский мир — это и есть особая цивилизация, к которой принадлежат люди, которые сегодня себя называют разными именами — и русские, и украинцы, и белорусы. К этому миру могут принадлежать люди, которые вообще не относятся к славянскому миру, но которые восприняли культурную и духовную составляющую этого мира как свою собственную». Тобто «все мы  русские» - від молдаванина до фіна, нема ні елліна, ні іудея. Недалеко ж відкотився поборник «Третього Риму» від ідеологів Третього рейху.  

Першу спробу перетягти Вселенський престол у «першопрестольну» було здійснено після відродження РПЦ вождем усіх народів на помісному соборі 1945 року, скликаному патріархом Алексієм Першим. Не вийшло. Щоправда, ця поразка на його кар’єру не вплинула, він закінчив своє життя кавалером чотирьох орденів Трудового Червоного Прапора – добре потрудився на ниві знищення в Україні греко-католицької, римо-католицької і відродженої під час війни української автокефальної церкви.

Судячи з поведінки патріарха Кирила, справа, розпочата Алексієм, не дає і йому спокою. Московський патріархат як міг протистояв наданню Православній церкві в Україні автокефалії.  А вручення митрополиту Епіфанію Томосу викликало Москві вселенський плач, «вой и скрежет зубовный», купу необґрунтованих заяв і дешевих фейків. Хоча не треба було б патріарху Кирилу, а з ним і його сателіту, вже не митрополиту Онуфрію, йти на прю з патріархом Константинопольським. На Фанарі вже нагадали, що Російська православна церква ніколи не отримувала Томосу та й відроджена вона була Сталіним у неканонічний спосіб.Амінь! 


Броніслав КУМАНСЬКИЙ.

Фото facebook.com/ІванСидор.