25лютого2024

ГАРЯЧІ
ГОЛОВНА ЕКОНОМІКА У І кварталі місцеві бюджети виконали у 40 громадах Кіровоградської області

ЕКОНОМІКА

У І кварталі місцеві бюджети виконали у 40 громадах Кіровоградської області

573 1

За підсумками І кварталу нинішнього року до місцевих бюджетів Кіровоградської області надійшло 1469,2 млн.грн.

У порівнянні з аналогічним періодом 2021-ого ця сума зросла на 15,9%.

Серед 49 громад Кіровоградської області місцеві бюджети виконані у 40 громад регіону.

Радниця з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Кіровоградській області Олена Савченко проаналізувала основні фінансові показники, що впливають спроможність і надала рекомендації щодо підвищення фінансової стійкості громад та можливостей для розвитку економіки.

Аналіз стосувався таких показників:

- темп росту доходів загального фонду на 1 мешканця громади;

- дохідність земель громади;

- виконання окремих доходів за І квартал 2022 року.

Для зручності обчислення показників громади були поділені за чисельністю населення на 4 групи. До 1 група увійшло 5 громад, у яких проживають до 5 тис. осіб. Друга група об’єднала 16 громада, у яких проживають від 5 до 10 тис. осіб. По 14 громад об’єднали 3 група та 4 група, де проживають від 10 до 15 тис осіб  та понад 15 тис осіб відповідно.

"Темп росту доходів загального фонду на 1 мешканця громади показує наскільки у порівнянні з 2021 роком він збільшився/зменшився у 2022 році. Громади, у яких спостерігається зменшення темпу росту цього показника необхідно звернути увагу на фіскальну дисципліну, мотивацію бізнесу та належну інформаційну роботу", – зазначила Олена Савченко.

Як змінився показник доходів на 1 мешканця у громадах. Серед громад 1 групи найвищий темп росту спостерігається у Тишківської громаді, який становить 49,8%, найнижчий по Надлацькій громаді зменшення на 22%.

Серед 16 громад із чисельністю населення від 5 до 10 тисяч найвищий темп росту доходів загального фонду на 1 мешканця громади спостерігається у Аджамській громаді – 81,2%, найнижчий – по Пантаївській громаді – (-15,4%).

У третій групі практично всі громади показали підвищення темпу росту доходів на 1 мешканця в порівнянні з І кварталом 2021 року. Зниження спостерігається лише у Добровеличківській громаді – на 6,2%.

Всі 14 громад з кількістю населення понад 15 тисяч мешканців показали зростання доходів. Найбільше зростання відбулося по Голованівській громаді – темп росту 40,4%. Найменше зростання по Світловодській громаді – 1,6%.

Також одним з джерел доходів громад є плата за землю.

Дохідність земель громади показує скільки грошей приносить 1 кв кілометр землі в громаді. Так, в порівнянні з 2021 роком, найбільший темп росту дохідності  земель серед громад 1 групи має Перегонівська  громада – (+10%), найменший – Ганнівська   (-17%).

Серед громад 2 групи найбільший темп росту за дохідністю земель має Катеринівська громада  – (+47%). Найбільше втратила у 1 кв. 2022  році Пантаївська громада, яка отримала доходів від землі на 51% менше ніж у І кварталі 2021 року.

Серед громад третьої групи найбільші втрати доходів від землі мають Суботцівська громада (-67%), Бобринецька (-19%) та Приютівська (-14%). Збільшення  показника показали 8 громад цієї групи.

Серед громад з четвертої групи збільшення темпу росту земельних доходів відбулося у 10 з 14 громад. Найбільше зростання у Благовіщенської громади (+21%)

"Показник дохідності земель громади вимагає постійної роботи з орендарями, інвентаризації земель громади та ефективне їх використання. Звичайно, що в воєнних період це складно робити, але громадам необхідні доходи, тому треба звернути увагу на раціональне використання основного ресурсу території", – підкреслила Олена Савченко.

За словами експертки, показник виконання окремих доходів за І квартал 2022 року дає розуміння того, чи виконуються планові показники доходів місцевого бюджету та допомагає визначити слабкі місця для подальшого аналізу в громаді.

"Слабким місцем могло бути неправильне помісячне планування дохідної частини, тому що в більшості громад не було сталої помісячної бази доходів за попередній період, тому більшість громад робили помісячне планування з врахуванням фактичного виконання в кращому випадку. Ще однією слабкою ланкою виконання бюджету могла бути реальна несплата якихось податків певними платниками податків або ж взагалі призупинення їх діяльності. І саме це зараз необхідно ретельно відслідковувати для розуміння причин недовиконання дохідної частини місцевого бюджету. Це дасть розуміння чи буде шанс в майбутніх місяцях, що ситуація покращиться чи все ж таки готувати керівництво громади до секвестрування бюджету", – пояснила радниця з питань муніципальних фінансів.

За словами Олени Савченко, враховуючи умови воєнного стану, складні умови для роботи бізнесу, несвоєчасну сплату податків або сплату податків до місцевих бюджетів не в повному обсязі, місцевим органам самоврядування необхідно ретельно відслідковувати виконання бюджету, своєчасно проводити аналіз показників та з’ясовувати причину недовиконання в розрізі трьох основних бюджетоутворюючих податків: ПДФО, плата за землю, єдиний податок.

"Такий своєчасний аналіз дасть можливість ефективно та раціонально використовувати видаткову частину та у разі необхідності внести до неї певні корегування", – пояснила експертка.

Довідково: команда Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Кіровоградській області продовжує надавати консультативну та методичну підтримку громадам регіону. Особлива увага приділяється питанням фінансової спроможності та стійкості громад, а також пошуку рішень для недопущення фінансової кризи та зменшення фінансових видатків.

Оксана Стельмах