01березня2021

ГАРЯЧІ
ГОЛОВНА ЕКОНОМІКА Як жителям Кіровоградщини поскаржитися на поганий ремонт доріг

ЕКОНОМІКА

Як жителям Кіровоградщини поскаржитися на поганий ремонт доріг

1 70

В Україні проаналізували, як оприлюднення даних впливає на життя громадян, провадження бізнесу та діяльність органів влади.

Ще кілька років тому було не можливо зрозуміти та відстежити, як витрачають державні кошти на ремонти та утримання доріг в Україні. Сьогодні ж громадськість має доступ до сотень тисяч договорів публічних закупівель у дорожній галузі, що містяться у системі Prozorro.

А на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних Укравтодор і служби автомобільних доріг оприлюднюють дані про фінансування дорожньої галузі, про виконання планових та поточних ремонтів тощо. 

Попри відкритість інформації, існує низка потенційних корупційних ризиків. У 2019 році правоохоронні органи визначили, що корупційна складова від загальної вартості ремонту та утримання доріг становить 10-15%. Це може бути близько 10-15 млрд гривень із розрахунку, що у 2020 році на цю сферу в Україні передбачено фінансування близько 100 млрд гривень.

У дослідженні описують, який вплив має відкриття даних про ремонти доріг в Україні та які можливості воно створює для вирішення проблемних питань дорожньої галузі. Серед усього:

  • Виявляти змови виконавців. Інструменти на основі відкритих даних та аналіз документів із системи Prozorro допомагають відслідкувати поведінку учасників на тендерах, зв’язки між компаніями, де і як вони отримують довідки та готують документи для подання на тендер тощо.
  • Знаходити порушення під час тендерів з боку замовників. Схеми, коли дорогу ділили на шматки, щоб уникнути проведення тендеру, застосування нецінових критеріїв і прописування дискримінаційних вимог під певних виконавців – усе це можна виявити завдяки інформації, що міститься у Prozorro, і таким чином сприяти скасуванню проблемних закупівель послуг.
  • Удосконалювати процедуру закупівель. Аналіз тендерних заявок, рекомендацій та інших документів автодорожніх структур дає змогу виявити порушення у процедурах закупівель та усувати недоліки на законодавчому рівні.
  • Подавати скарги на поганий ремонт доріг. Завдяки таким громадським сервісам на основі відкритих даних, як «Прозора інфраструктура» та «Антикорупційна карта ремонтів», мешканці можуть перевірити стан і якість відремонтованої дороги та повідомити про наявні недоліки для їх усунення.
  • Контролювати ефективне використання бюджетних коштів. Використовуючи дані на порталах gov.ua та spending.gov.ua, громадськість може перевірити невикористані кошти на утримання доріг та змушувати владу проводити ремонт.
  • Перевіряти підрядників. За допомогою сервісу «Прозора інфраструктура» замовники можуть оцінити досвід виконавців та якість попередніх робіт.
  • Перевіряти фахівців дорожніх структур на належне виконання обов’язків. Аналіз договорів з інженерами технічного нагляду за ремонтом доріг, обсягу їх навантаження та звітів технагляду дає змогу виявити недобросовісне надання послуг та корупційні схеми.

Більше прикладів використання відкритих даних у дорожній сфері можна знайти у звіті за посиланням.

Цей звіт є другим із серії якісних досліджень, у яких аналізують вплив відкриття даних на галузі економіки України. У вересні презентували перше дослідження про відкриті дані Державної архітектурно-будівельної інспекції України.