ОСВІТА
Які зміни очікують освітян при проходженні атестації у 2023-2024 році?
- Останнє оновлення: 28 вересня 2023
Нове положення про атестацію педагогів диктує нові правила і дає більше можливостей закладам освіти в організації та проведенні атестації для вчителів.
Які особливості організації атестаційної комісії, кого торкнеться атестація у 2023/2024 роках і як вплине на присвоєння категорій та звань, дізналися учасники інформаційної сесії, організованої U-LEAD.
З 1 вересня 2023 року вступив в дію наказ Міністерства освіти і науки України від 9 вересня 2022 року № 805, разом із яким відповідно набрало чинності і Положення про атестацію педагогічних працівників, яке затверджено цим наказом.
Експерт U-LEAD з питань освіти Сергій Дятленко систематизував інформацію щодо відмінностей та особливостей нового документу, а також підготував відповіді на понад 70 питань від фахівців громад. Про це повідомив керівник регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Кіровоградській області Олег Яременко.
"Освітяни завжди дуже добре готуються до наших заходів. Завжди є запит на інформацію, а також завжди багато запитань отримуємо", – сказав Яременко.
Серед ключових повідомлень спікера можна визначити наступні.
По-перше, атестація є обов’язковою для усіх педагогічних та науково-педагогічних працівників. При цьому кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, присвоєні до набрання чинності наказу №805, є дійсними до атестації педагогічних працівників, проведеної згідно з Положенням, затвердженим цим наказом.
По-друге, результати атестації педагогічних працівників поширюються на все педагогічне навантаження, яке мав вчитель (за умови проходження курсів з предметів, що викладаються не за спеціальністю) та на все довантаження в міжатестаційний період (без умов проходження курсів).
По-третє, якщо педагог обіймає декілька посад, то йому доведеться атестуватися за кожною з них. Графік атестації за різними посадами може співпадати, а може різнитися по роках.
Для присвоєння кваліфікаційної категорії педагогічний працівник має відповідати професійному стандарту, при цьому мають бути витримані умови визначені Положенням для можливості такого присвоєння, якщо це здійснюється не за результатами сертифікації.
При цьому на думку Сергія Дятленка нове положення виписане досить складно та ще й містить окремі нестиковки та різночитання. І скоріш за все цей документ зазнає змін та вдосконалення.
За словами Тетяни Балашової, керівниці експертної групи з питань шкільної освіти Міністерства освіти і науки України, деякі питання організації атестації наразі потребують або роз'яснень, або відповідних змін, або вдосконалення певних процедур, які закладені в цьому положенні. Вона запевнила, що МОН над цим працює, щоб надати певні роз'яснення на питання, які задають фахівці дотичні до процесу атестації. А також прийняти відповідні зміни та уточнення для того, щоб таких питань не виникало і процедура була більш чітка і зрозуміла, не було ніяких двозначних трактувань або проблемних питань. І додала, що в цій роботі важливою є комунікація та взаємодія з освітянською спільнотою.
Тетяна Балашова ознайомила учасників з алгоритмом створення атестаційної комісії. Та нагадала, що комісії мали бути створені до 20 вересня.
По завершенню розгляду основної теми учасники отримали фахові відповіді на всі свої питання.
Інформаційна сесія "Порядок проведення атестації педагогічних працівників" для фахівців Кіровоградської, Херсонської, Одеської та Миколаївської областей відбулася на базі регіонального офісу у Кіровоградській області.
Програма для України з розширення прав і можливостей на місцевому рівні, підзвітності та розвитку «U-LEAD з Європою» спільно фінансується ЄС та його державами-членами Німеччиною, Польщею, Швецією, Данією, Естонією та Словенією для підтримки України на її шляху до зміцнення місцевого самоврядування. U-LEAD сприяє прозорому, підзвітному та багаторівневому управлінню в Україні, яке відповідає потребам громадян, та розширює можливості громад.