18вересня2020

ГОЛОВНА ПОЛІТИКА За новими правилами і зі старими традиціями – на Кіровоградщині стартувала виборча кампанія

ПОЛІТИКА

За новими правилами і зі старими традиціями – на Кіровоградщині стартувала виборча кампанія

118996814 1262395700764483 6536302270123271344 n

Протягом серпня довготермінові спостерігачі ОПОРИ фіксували публічну активність та моніторили роботу територіальних виборчих комісій на Кіровоградщині.

Про результати спостереження розповіли Зоя Лебідь, координаркаспостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Кіровоградській області та Євген Гурницький, громадський омбудсмен із захисту виборчих прав у Кіровоградській області. 

Публічну активність, яка мала можливі ознаки дочасної агітаційної кампанії, у Кіровоградській області проявляли 12 політичних партій. Зокрема партії «Слуга народу», «Наш край», «Пропозиція», «Перспектива міста», «Європейська солідарність», «Батьківщина», «Опозиційна платформа – За життя», «За майбутнє», «Перемога Пальчевського», Радикальна партія Олега Ляшка,  «Партія Шарія», «Сила і Честь». При цьому 2 політичні сили з цього переліку були активними лише в межах двох районів області. 

«На Кіровоградщині до 5 вересня сформували територіальні виборчі комісії, в області створено 54 комісії. У Голованівському районі сформовали 8 сільських та селищних ТВК, найбільше представників від чотирьох політичних сил:  «Слуга народу», Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина», «Опозиційної платформи – За життя», «Європейська солідарність». У Кропивницькому сформували дві районні ТВК – Подільську та Фортечну. У Кропивницькому районі сформували 13 ТВК, найбільше представників від партії «Слуга народу», а Новоукраїнському районі – 11 ТВК (найбільше представників від «Опозиційної платформи – За життя»). В  Олександрійському районі утворили 7 ТВК, найбільше представників від політичної партії «Батьківщина», – зазначила Зоя Лебідь.

Основною формою дочасної агітації в цей період стала політична  реклама на зовнішніх носіях. Її масове розміщення довготермінові спостерігачі ОПОРИ фіксували в обласних центрах і великих містах, починаючи з травня 2020 року. Іншим популярним форматом дочасної агітації стала пряма робота потенційних кандидатів з виборцями, що включала в себе проведення заходів так званої «передвиборчої благодійності». Зокрема, такі випадки в різних районах області зафіксовані під брендом партій – «Перспектива міста», «Батьківщина», Радикальна партія Олега Ляшка, «Європейська солідарність».

Також до таких активних форм політичної реклами  чи особистого піару вдавалися потенційні кандидати від партій. Частина потенційних кандидатів залучає до своєї реклами благодійні фонди.

У серпні 2020 року спостерігачі ОПОРИ також зафіксували інциденти із ознаками залучення кадрових ресурсів місцевих органів влади до заходів, які фактично проводились на підтримку політичних партій, їхніх місцевих організацій або потенційних кандидатів. 

«Однією з ключових подій останнього місяця перед стартом офіційного початку виборчого процесу стала активність Президента Володимира Зеленського, який під час регіональної поїздки у Кропивницький відвідав захід з представлення майбутніх кандидатів від партії «Слуга народу» та презентацію «Стратегії розвитку регіону». В умовах відсутності законодавчих вимог щодо політичної нейтральності Президента України,  варто було б розмежовувати партійні заходи і офіційні заходи. Ми подали запит до Кіровоградської ОДА  і вже отримали відповідь щодо фінансування та організації цього заходу. У відповіді йдеться, що для організації презентації розвитку Кіровоградської області працівники облдержадміністрації не залучалися за виключенням акредитації представників ЗМІ. З одного боку ОДА вказує на те, що бюджетних коштів не виділялося, а з іншого боку акредитації проводили працівники облдержадміністрації. Ключовим параметром оцінки відповідності заходів Президента України партійного характеру є присутність державних службовців та службовців органів місцевого самоврядування. На відміну від глави держави, вони зобов’язані постійно дотримуватися засад політичної нейтральності та неупередженості у своїй поточній діяльності у міжвиборчий і виборчий періоди», – зазначив Євген Гурницький, громадський омбудсмен із захисту виборчих прав  у Кіровоградській області. 

І додав, що з моменту реєстрації на партії та кандидатів  будуть поширюватися всі обмеження й вимоги законодавства про вибори, зміни й новації Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні порушення. Зокрема, нові вимоги законодавства встановлюються і щодо благодійних організацій та фондів щодо роздачі матеріальних цінностей, в т.ч. продуктів харчування, тютюнових та алгокольних виробів. Також,  будь-яка поліграфічна, сувенірна продукція навіть брендована політичною партією, вартість якої буде перевищувати 1,02 грн, може розцінюватись як підкуп.

Усі територіальні виборчі комісії Кіровоградщини сформували виборчі округи. Більшість – у визначені законом терміни, 5-6 вересня. Кілька сільських та селищних ТВК сформували округи дочасно, 3-4 вересня. Наступним етапом виборчої кампанії є висування та реєстрація партій та кандидатів у депутати місцевих рад, яка відбудеться 15-24 вересня.

Також представники ОПОРИ під час пресконференції презентували «Кодекс поведінки посадових осіб та державних службовців під час виборчого процесу» та закликали його підписати міського голову обласного центру та керівників органів виконавчої влади.