27грудня2025

ГОЛОВНА СУСПІЛЬСТВО Батьківська рада Кропивницького розвінчала усталені міфи щодо дистанційної освіти

СУСПІЛЬСТВО

Батьківська рада Кропивницького розвінчала усталені міфи щодо дистанційної освіти

106462085 1191212751235421 8332963618414866187 n

Дистанційне навчання потребує інших підходів, об’єму годин  і домашніх завдань, ніж очне.

107004596 620033175275815 2016110320949093619 n

І з цим впоралися далеко не всі школи міста – такий висновок дослідження Батьківської ради Кропивницького.

Шкільне навчання під час карантину викликало шквал дискусій і виявило чимало проблем в системі освіти. Щоб не бути голослівними, експерти ГО «Батьківська рада Кропивницького провели опитування батьків, розіслали запити у школи, проаналізували сайти навчальних закладів, управління освіти та методичних центрів.

В результаті отримали дані, які узагальнили в дослідженні  «Дистанційне шкільне навчання у Кропивницькому: міфи та реалії», яке публічно презентувала 30 червня його авторка, юристка  та заступниця керівника громадської організації «Батьківська рада Кропивницького» Євгенія Захарченко.

Що дізналися з відповідей на запити шкіл

На запити громадськї організації детально відповіли адміністрації ЗОШ № 37, ЗОШ № 10, СЗОШ № 3, НВО «Мрія»,НВО № 31, Наукового ліцею, Завадівської гімназії, ЗОШ № 4, Гімназії ім. О. Журливої, Кущівської гімназії та ГНТН. Усього надали відповідь 34 заклади освіти, 24 з них відповіли узагальнено, без зазначення конкретної кількості онлайн уроків, 10 закладів надали детальну інформацію.

Найінформативнішою є відповідь НВО № 37, в якій зазначено детальну інформацію про кількість онлайн уроків щодо кожного класу та кожного предмету. Згідно відповіді Гімназії нових технологій навчання, за 3 місяці карантину для восьми класів, в яких навчається 248 дітей, вчителями цієї  гімназії було проведено 2908 онлайн уроків.

А у Кущівській гімназії(ЗОШ №30)  проаналізували свої недоліки та переваги, надали рекомендації батькам та дітям, провели для вчителів провела онлайн тренінги.

Кілька шкіл так і не надали відповідь на інформаційний запит: СЗОШ №1 та № 14, НВО № 8, № 16 та № 26, Гімназія ім. Шевченка, ЗОШ № 38

537 анкет заповнили батьки учнів

Участь у анкетуванні, проведеному ГО «Батьківська рада Кропивницького» взяли 490 осіб, які заповнили 537 анкет. 96 % - мами, 4 % - татусі. Найактивніше заповнювали анкети(всього їх 537) батьки учнів «Вікторії – П» - 126 анкет,  в ЗОШ № 4 – 120 анкет, в НВО № 1 – 68. Не брали участь у голосуванні батьки учнів  ГНТН, гімназії ім. О. Журливої, Лелеківської та Гірничої гімназій, НВО № 33 та 38.

Батьки повідомили, що в цілому заклади освіти вчасно реагували на звернення батьків та учнів і зворотній зв’язок був. Оперативно відповідали – 85%, час від часу – 8 %, немає зв’язку – 7 %.

Щодо кількості завдань, то ¾ батьків зазначили, що їх кількість під час дистанційного навчання була нормальною( 76 % відповідей - нормальна,23 % - надмірна, 1 % - недостатня).

Також батьки розповіли, які формидистанційного навчання використовували навчальні заклади:  78 % - відеоуроки, 69 % - презентації вчителя, 68 % - посилання на відео, 50 % - GOOGLE-форми, 30 % - відеоуроки МОН.

Батьки також відповіли, що їх діти хотіли б, щоб під час навчання учні частину матеріалу опановували дистанційно, а частину – очно. При цьому кожній третій дитині дистанційна форма навчання не сподобалась. 

  • 41% - хочуть частково вивчати матеріали дистанційно, частково – очно,
  • 30 % - не подобається,
  • 23 % - подобається,
  • 6 % - не відчули різниці.

А от ставлення батьків до навчання на карантині більш однозначне:

46 % - не подобається, 41% - хочуть, щоб частина матеріалів вивчались дистанційно, частина – очно, 8 % - немає різниці і лише 5 %  думають перевести на дист. навчання.

Найефективнішим інструментом при дистанційному навчанні батьки визначили відеоуроки. За них проголосували 70% батьків. Конференції – 70 %, презентації з аудіозаписами – 44 %, відео вчителя – 37 %.

Також під час анкетування батьки залишили побажання та зауваження щодо роботи закладів освіти під час карантину. Ці побажання та зауваження батьків будуть знеособлено передані школам. Щодо організації закладів освіти навчання під час карантину, то батьки оцінили його так: на відмінно - 65 %, задовільно  -  29 %, не впорався      - 6 %.

Побажання батьків учнів

Серед пунктів анкетування були і побажання батьків. Наводимо ті, які зустрічаються найчастіше:

  • Менше критики, більше підтримки дітям
  • Проводити більше відеоконференцій
  • З предмету «іноземна мова» – відеоконференції обов'язкові 
  • Уніфікація підходів, створення єдиного ресурсу, з якого зрозуміло, де які уроки шукати
  • Навчити дітей початкової школи на уроках інформатики працювати на платформах
  • Електронний щоденник
  • Робота дітей групами, спілкування, спільні проекти
  • Більш якісні тести
  • Систематичний контакт вчителів з дітьми
  • Якщо посилання на відео, то воно має бути якісним

Що дізналися з сайтів шкіл та методичних центрів

Також експерти Батьківської ради проаналізували сайти шкіл міста . Так в НВО № 35 не проведення відеоуроків обґрунтували  рішенням батьківського комітету, який  визнав відеоуроки  неефективними. На сайтах гімназії № 9 та НВО № 35 викладені презентації, які зроблені вчителями інших закладів освіти. Що зроблено вчителями саме цих двох закладів – незрозуміло. На сайті НВО № 33 в розділі «Дистанційне навчання» викладено лише нормативно-правові акти щодо дистанціного навчання, рекомендації та листи МОН. А в Козацькій гімназії та НВО № 6 закрили доступ до матеріалів з дистанціного навчання.

Аналіз сайтів навчальних закладів характеризує достатній рівень підготовки до дистанційного навчання СЗОШ № 3 (діти з особливостями слуху), ЗОШ № 37, «Вікторія – П» ,НВО «Мрія», ЗОШ № 2, Педагогічний ліцей (саме ліцей, а не НВО № 18, що входить до Наукового ліцею), гімназії ім. О. Журливої, НВО № 31, ГНТН.

Дослідження заторкнуло і роботу центру методичної та соціально-психологічної служби управління освіти Міської ради міста Кропивницького(скорочено - ЦСМПС) та Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського(скорочено – ІППО). Громадська організація проаналізувала сайти цих освітніх установ

На сайті ЦСМПС інформація про платформи та інструменти, які вчителі можуть використовувати у своїй роботі, опубліковано 17 травня 2020. Тобто через 2 місяці після початку карантину та за 1 тиждень до закінчення навчального року. В опублікованій інформації майже повністю повторено лист МОН, з роз’ясненням про платформи та інструменти.

Також згідно опитування 423 вчителів, лише 0,6% повідомили, що вважають корисними проведення вебінарів та тренінгів методичним центром. Вчителі вважають, таке витрачання часу є недоцільним, адже заходи, організовані ЦСМПС, будуть неінформативними.

За час карантину жодної інформації про проведення навчання вчителів в ІППО не знайдено.

Міфи, які вдалось спростувати під час дослідження

МІФ 1: у Кропивницькому є школи з дистанційною освітою

Ні, у Кропивницькому є школи з ЕЛЕМЕНТАМИ дистанційної освіти, окрім ГНТН, яка не має офіційного статусу закладу дист. освіти.

МІФ 2: дистанційна освіта така ж, як і очна освіта.

Ні. Обсяги матеріалу, домашніх завдань, часу навчання мають бути меншими, а частина предметів – об'єднана.  Не можна арифметично додавати час в школі до часу на домашні завдання, щоб  визначити, скільки годин на день дитина має займатись дистанційно. Деякі предмети необхідно об’єднати, щоб скоротити час перебування дітей перед комп’ютерами. Якщо з дистанційні матеріалів є лише посиланням на відео в ютюбі та презентації – це не дистанційне навчання, а самоосвіта, тому у таких випадках не має бути домашніх завдань, адже дитина самостійно опановує новий матеріал.

Міф 3: Вчителі не забезпечені технікою.

1982 вчителя Кропивницького, 2034 одиниці компютерної техніки у школах.

У відповіді на запит «Вікторія – П», зазначено, що запропоновано вчителям за потреби взяти додому ноутбуки. Незначна нестача техніки в: Шевченківській  гімназії, Вікторії-П, Науковому ліцеї, Колегіумі, СЗОШ №1 та № 14, Лелеківській  та Новомиколаївській гімназіях, НВО № 20 та № 32.  

НВО № 25 надало відповідь, що вчителі не проводили онлайн уроків, адже не мали технічної можливості. Паралельна відповіли, що вчителі працювали в ГУГЛ-формах, PadLet та на інших платформах. 

Міф 4: ІППО та ЦМСПС УО потрібні.

Під час карантину ЦСМПС недостатньо допомагав вчителям. ІППО – судячи з інформації на сайті, не проводив вебінари, тренінги, не записував відео.

Міф 5: неважливо хто викладає дистанційно.

Найефективнішими виявились методики, напряму пов'язані з особою вчителя:

  •  відеоконференції;
  •  презентації вчителя з аудіозаписами;
  •  відео, зняті вчителем.

До дистанційного навчання серед шкіл Кропивницького були готові одиниці, оскільки таких шкіл в місті немає, є школи з «елементами ДН».

Дослідження провели в рамках проекту «Активні батьки Кропивницького» за підтримки Європейського фонду підтримки демократії.