17серпня2022

ГОЛОВНА Ще.. ІСТОРІЯ Війна і пропаганда: кропивницький науковець розсекретив ази викривлення інформації (ФОТО)

ІСТОРІЯ

Війна і пропаганда: кропивницький науковець розсекретив ази викривлення інформації (ФОТО)

IMG 4300

В ОУНБ імені Дмитра Чижевського в рамках просвітницького проєкту «Україна у роки Другої світової війни: маловідомі сторінки» відбулася чергова лекція кандидата історичних наук, доцента ЦДПУ імені Володимира Винниченка Олександра Чорного.

IMG 4297

Цього разу темою стала «Війна і пропаганда».

Олександр Чорний розпочав свою лекцію з пояснення терміну пропаганда, яка є формою комунікації,що спрямована на поширення в суспільстві поглядів, фактів, аргументів, чуток, викривленої  інформації або наклепницького контенту з метою формування потрібної суспільної думки та маніпуляції свідомістю громадян.

Лектор наголосив: «Якщо в основі пропаганди лежить суцільна брехня та дезінформація, це може призвести до непередбачуваних наслідків. Прикладом може слугувати сучасна росія, у якій проплачені пропагандисти типу соловйова та скабєєвої перетворили цілий народ на бездумне стадо, яке готове воювати до самознищення».

Свого часу саме пропаганда сприяла перетворенню Радянського Союзу в тоталітарну державу, мілітаризації суспільства та появі культу особи Сталіна. 

Людство дуже швидко забуло історію нацистської Німеччини, у якій брехлива та злочинна пропаганда призвела до розв’язання Другої світової війни, до геноциду єврейського народу та в кінцевому результаті до катастрофи самої країни. А керівництвом до дії стали тези: «Чим жахливіша брехня, тим охоче в неї повірять» (Гітлер); «Дайте мені засоби масової інформації і я будь-який народ перетворю на стадо свиней»; «Брехня, яку повторили сто разів, стає правдою» (Геббельс).

Науковець звернув увагу на такі засоби пропаганди і агітації як політичний плакат, газетна карикатура та агітаційні листівки, розповів  про їх використання під час німецько-радянської війни.

У зв’язку з необхідністю мобілізувати збройні сили і населення для ведення війни, а також впливати на ворожу армію і населення зайнятих ворожих територій, активно використовувалися пропагандистські технології, які стали невід'ємною частиною самої війни.

Розповідь Олександра Васильовича супроводжувалася показом добірки як радянських, так і німецьких агітаційних плакатів та карикатур часів війни, досить різноманітної тематики.

У перші місяці війни, коли Червона Армія терпіла поразку на фронтах і в полон потрапляли десятки тисяч військових,  з’явився славнозвісний наказ Сталіна № 270, згідно з яким солдати і офіцери, які потрапили в полон, вважалися зрадниками. В цей же час з’являються плакати з написами: «Боєць, який опинився в оточенні, борись до останньої краплі крові!»

В СРСР у період війни в пропагандистських цілях використовувалася історична спадщина добільшовицької Росії. Були введені нові нагороди на честь історичних російських полководців і флотоводців Олександра Невського, Олександра Суворова, Михайла Кутузова, Федора Ушакова, Павла Нахімова, українського гетьмана Богдана Хмельницького. У той же час в пропаганді зверталися і до часів громадянської війни, підкреслювалися подвиги червоноармійців і проводилися паралелі між громадянською війною і війною проти загарбників.

Вороги на плакатах, карикатурах та листівках поставали жалюгідними, безпорадними монстрами. Потворами виглядалиі політичні лідери Німеччини, такі як Гітлер та Геббельс.

Була величезна кількість плакатів, присвячених відомим битвам часів війни, партійним керманичам країни Леніну і Сталіну, визволенню території Радянського Союзу, переможній ході Червоної Армії країнами Європи.

Лектор також розповів про серію плакатів, присвячених Україні та українцям.

Нацисти були досвідченими пропагандистами, що використовували витончені рекламні прийоми і найсучасніші технології свого часу для поширення своєї ідеології.

Німецька пропаганда мала на меті знизити бойовий дух радянської армії, деморалізувати противника, змусити відмовитися від продовження збройної боротьби і схилити до здачі в полон. У розташування радянських військових частин закидалися агітаційні листівки, які служили і «перепусткою» в полон. До агітаційної листівки чи газети був прикріплений спеціальний купон з текстом двома мовами (німецькою та російською). Цей купон треба було пред’явити військовим ворожої армії.

Німці активно використовували факти захоплення в полон або загибелі радянських воєначальників, значущих фігур противника, в тому числі з елементами фальсифікації матеріалів (фотознімків, висловлювань та ін.).

На окупованих територіях нацисти розповсюджували плакати із зображення німецького солдата-визволителя з дитиною на руках та з текстом: «Вояки Гітлера – це приятелі народу».

Плакати з подібними сюжетами і текстом «Радянський воїн – визволитель Європи від фашизму» були і в СРСР.

Більш детальну інформацію про лекцію Олександра Чорного «Війна і пропаганда» можна дізнатися з відеолекції на сторінках у Facebookhttps://www.facebook.com/ounb.kirovohrad/videos/1002113903766099 та YouTubehttps://www.youtube.com/watch?v=ugBgO0olYSI&t=1351s                                    

Катерина Лісняк,

відділ мистецтв

Читайте також: